V knihách je pravda… tipy, co z pedagogiky přečíst
Knihy jsou stále zdrojem informací. Téměř každý z nás má svou oblíbenou, ke které se stále vrací. A na které knihy by měly zaměřit svůj ostříží zrak pedagogové?
Proč lidé čtou…
Knihovna, to tajemné a kouzelné místo plné příběhů a dobrodružství. Knih plných obsahu, hloubky, tajemství a poznání. Když si představíte své bezpečné místo, mohlo by vonět po kávě a knihách?
A proč vůbec knihy čteme?
- Pro útěk z reality: Knihy nám umožňují uniknout do úplně jiného světa. Když máme problémy v reálném životě, prostě se zaboříme do knihy a na chvíli zapomeneme na všechny starosti. Je to jako krátkodobá dovolená na papíře.
- Pro zlepšení slovní zásoby: Čtením knih se stává naše slovní zásoba bohatší. Kdo potřebuje Google, když máme knihy?
- Abychom mohli tvrdit, že kniha byla lepší než film: Protože to je pravidlo číslo jedna, když jde o knižní adaptace. Když přečteme knihu a pak se podíváme na film, téměř pokaždé se shodneme, že v knize toho bylo více!
- Pro potlačení potřeby mluvit s lidmi v hromadné dopravě: Kniha je dokonalým společníkem na dlouhé cesty vlakem nebo autobusem, obzvlášť pro introverty.
Knihy čteme z mnoha různých důvodů, ať už to je zábava, útěk, seberozvoj… Nebo jenom proto, že s knihou v ruce se prostě cítíme dobře.
Na odborné knižní vlně
Knihy nám dodávají pocit bezpečí. My ho můžeme předat dál – třeba tak, že si vybereme knihu, která nás něco nového naučí (např. jak komunikovat s žáky). Ať už otáčíme stránky nebo se obohacujeme e-bookem, z odborných knih se dozvídáme věci do praxe, které nám mohou pomoci být lepšími pedagogy.
Když bude dobře nám, tak bude dobře i dětem, to je jasné pravidlo. K tomu nám pomůže jistota, že víme, co děláme. Sebevědomí, které získáme, když své znalosti z knih aplikujeme ve výuce a ono to funguje, je k nezaplacení!
Celkově lze říci, že čtení odborných knih je pro učitele a učitelky významným nástrojem pro osobní a profesní rozvoj, který může přispět k lepší kvalitě vzdělávání a podpoře žáků.
Máme pro vás pár nápadů, co si přečíst a prolistovat – třeba kromě nové metodické příručky od MŠMT. Níže najdete knihy, které jsou pestré svým obsahem, ale zároveň mají jedno společné = hodí se pro pedagogy do praxe!

Knihy pro pedagogy – tipy
Učitel a problémový žák – strategie pro řešení problémů s kázní a učením
(Marie Thérése Auger, Christian Boucharlat)
Třída s problematickými studenty. Kdo je vlastně problematický žák? Tato kniha nám napoví, jak pracovat s dětmi, které považujeme za obtížně zvladatelné.
Krok za krokem 1. třídou (Zdenka Kreislová)
Mnoho užitečných rad a tipů pro prvostupňové učitele na jednom místě. Pokud jste ještě nikdy neučili první třídu, tady naleznete ucelený návod, jak vést kolektiv a také tipy k jednotlivým předmětům.
Spratek (Torey L. Hayden)
Kniha “Spratek” měla neuvěřitelný ohlas nejen mezi pedagogy. Jedná se o skutečný příběh šestileté Sheily, která se dostane do speciální třídy pro děti s poruchami chování. No a jak to s ní bylo dál, si přečtěte sami…
Autismus v edukační praxi (Barbora Bazalová)
Autentické výpovědi rodičů, jednotlivé kazuistické studie, výsledky výzkumů a postřehy odborníků o tom, jak se žije s autismem v současné době. To vše obsahuje kniha Autismus v edukační praxi.
Já už nemůžu, paní učitelko – jak rozpoznat a řešit krizové situace (Jana Březinová)
Znáte ty krizové situace, které mohou nastat ve školách? Kniha se zabývá způsoby, jak s nimi naložit. Snaží se poskytnout přehledné a ucelené informace o tom, jak rozpoznat a řešit problémy jako jsou nezvladatelný afekt, problémové chování, sebevražedné tendence, zneužívání a týrání žáků a žákyň. Kniha je vhodná pro pedagogy, rodiče i studenty a může pomoci vytvořit bezpečné a zdravé prostředí pro všechny zúčastněné.

Metody aktivního vyučování (Dagmar Sitná)
Stále tápete, jak hodnotit skupinovou práci? Pak je tato kniha právě pro vás.
Další bomba do praxe se skrývá v Metodách aktivního vyučování. Kniha seznamuje s principy přípravy na hodiny, zásadami vedení vyučovacích hodin a hodnocením práce žáků. Mezi metody aktivního vyučování patří např. brainstorming, hraní rolí, případová studie, mentální mapování a další.
Kniha obsahuje více než 100 podrobných návrhů aktivit, které pomohou rozvíjet jednotlivé klíčové kompetence, jako jsou například komunikace, spolupráce, kritické myšlení, řešení problémů nebo digitální gramotnost.
Poruchy vztahové vazby (Karl Heinz Brisch)
Vztahové vazby (attachment) mezi dítětem a jeho pečovatelem nejsou velká neznámá, když máte v knihovně tento poklad. Kniha popisuje, jak vrozený systém fungování mozku dítěte umožňuje vyhledávat blízkost a komunikovat s blízkými osobami, nejčastěji matkou. Bezpečná vztahová vazba dítěti umožňuje zvyšovat jeho šance na přežití a rozvoj.
Kniha se také zaměřuje na poruchy vztahové vazby, které mohou nastat v důsledku různých faktorů, jako jsou například zanedbávání, zneužívání, týrání nebo narušení vztahu s pečovatelem. Kniha je vhodná pro rodiče, pedagogy, psychologické poradce a další odborníky, kteří se zabývají výchovou dětí.
Proč bychom měli číst zrovna tuto knihu? Protože výchova ke vzdělávání neodmyslitelně patří!
Třída plná pohody (Charles A. Smith)
Hledáte možnosti, jak stmelit kolektiv? Kniha je ucelený program her pro výchovu dětí k dobrým mezilidským vztahům, ke spolupráci a k prosociálnímu jednání.
Hry jsou vhodné pro mateřské školy, pro dramatickou výchovu v 1.-3. ročníku základních škol, pro integrační zařízení i pro výchovu v rodinách. Předkládané hry pomohou vytvářet v dětech smysl pro skupinovou práci, ochotu dělit se a spolupracovat s ostatními – což se jim v životě velmi hodí!
Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce (Barbora Čechová a kol.)
Je opravdu nabitý konkrétními tipy do výuky. Je určen pro učitele, kteří chtějí rozvíjet klíčové kompetence svých žáků.
Kniha obsahuje teoretický výklad a více než 100 podrobných návrhů aktivit, které pomohou rozvíjet jednotlivé klíčové kompetence, jako jsou například komunikace, spolupráce, kritické myšlení, řešení problémů nebo digitální gramotnost. Znáte třeba aktivitu „Protiklady se přitahují“?
A co vy?
Maté své oblíbené knihy, které ve vás zanechaly stopu a ovlivnily Vaši práci pedagoga?
Neváhejte se o ně podělit v diskusi pod článkem. Protože dobrých knih není nikdy dost!
A pokud chcete něco živějšího, mrkněte třeba na jeden z našich webinářů.
Krásné a inspirativní čtení vám přeji!
*Jana Marečková, tým Učíme společně

Jeden komentář
Radka Koubová
Já rozhodně doporučuji knihu Chytrozemě od Lucy Crehan. Dozvěděla jsem se o ní z podcastu Hovory z kabinetu Daniela Pražáka (skvělý poslech)