Portfolio a formativní hodnocení – jak spolu souvisí

Jaký je vztah mezi formativním hodnocením a portfoliem? Co do portfolia patří a co ne? A jak portfolio využít ve výuce?

Vztah portfolia a hodnocení

Vztah mezi portfoliem a formativním hodnocením je takový, jaký mu dáte. Doslova. Portfolio žáka může být obyčejná a nudná sbírka písemek, pracovních listů a obrázků, které slouží pro ukázku, co jste během roku dělali. Zde se shodneme, že v tomto případě portfolio postrádá význam. Je to zbytečný šanon, který je přehlcen nicneříkajícími věcmi.

Aby portfolio nebylo jen zbytečnou sbírkou papírů, je potřeba mu dát význam. Než si řekneme jak na to, povíme si něco více jak o portfoliu, tak formativním hodnocení.

Formativní hodnocení

Formativní hodnocení je honosný název pro dobře vysvětlenou zpětnou vazbu. Cílem takového hodnocení je poskytovat žákovi kvalitní zpětnou vazbu k jeho učení – ať už je to denně, týdně, měsíčně či pololetně.

Při takovém hodnocení nám jde o to, aby žák věděl, jak si stojí, co mu jde a nejde, co má zlepšit a především – jak to může udělat. Během času pak žák sám uvidí, jak se posouvá a kam se dostal. Může zhodnotit, kolik ho to stálo úsilí, co mu to přineslo, co se naučil…

Formativní hodnocení je svým způsobem těžší než sumativní. Rozhodně vám zabere více práce na sobě samém. Musíte se naučit, jak žáka nejlépe slovně hodnotit, jak ho motivovat, jak mu sdělit i nepříjemné věci, aniž byste mu ublížili. Musíte umět využít vhodná slova a slovní obraty, být věcní a „neokecávat“ a zároveň sdělit vše podstatné.

Když se to naučíte, v konečném důsledku bude mít takové hodnocení mnohem pozitivnější dopad na učení i samotného žáka, než hodnocení sumativní (studijní výsledky a předpoklady = např. známky)

Portfolio

Je většinou šanon, který obsahuje všechny důležité věci týkající se žáka, jeho učení a pokroku. Rozdělené bývá podle předmětů, ale můžete vymyslet i jiné rozdělení. Dokumenty si do takové složky (šanonu) zakládají žáci sami, ale těm menším nejprve pomáháme, než se to pro ně stane návykem.

A co do portfolia patří?

  • vytyčené cíle (které pravidelně zhodnocujte)
  • kompetenční mřížky (ty doporučuji mít hned zkraje předmětu a pravidelně je aktualizovat, co už dítě umí a co ne)
  • důležité písemky
  • projekty
  • papíry se sebehodnocením po hodinách
  • vaše hodnocení (vy dáváte žákovi zpětnou vazbu)
  • zápisy z tripartit (třídní schůzka ve stylu vy+rodiče+dítě)
  • všechny důležité výtvory, které nejsou v sešitech
  • seznam známek za čtvrtletí, pololetí apod. (pokud známkujete)

Jak s portfoliem pracovat, si povíme 9. února na workshopu. Jestli tam ještě nejste, přidejte se k nám!

Portfolio ve vztahu k formativnímu hodnocení

Jak už vám je asi jasné, nebude takové portfolio obsahovat pouhou sbírku papírů, ale mnoho cenných informací. Pokud tedy portfolio s dětmi nemáte, je nejvyšší čas ho založit. Ostatně za chvíli tu máme 2. pololetí, což je super čas pro začátek něčeho nového.

Doporučuji portfolio založit do velkého kancelářského šanonu (menší děti si ho můžou ozdobit) a rozdělit ho uvnitř na předměty. Skvěle k tomu poslouží barevné čtvrtky s nápisem předmětu (zapojte děti – třeba ve výtvarce).

Co s takovým portfoliem dělat?

Využívejte portfolio pravidelně, berte ho jako součást výuky. Bavte se s dětmi o jejich pokrocích, o cílech a snech. Dávejte jim zpětnou vazbu, podejte pomocnou ruku…

Doporučuji si pravidelně vyhradit hodinu/dvě měsíčně a nad portfolio si sednout. Nechte žáky, aby si navzájem ukázali, co v portfoliu mají, co se jim podařilo, čeho chtějí dosáhnout. A nechte je, aby si to zaznamenali.

Využít portfolio pak můžete u tripartit, hned se budete mít o čem bavit. A super je, když do něj doplní svůj pohled i rodiče – dítě i vás to obohatí. 

TIP: Mějte i vy své portfolio! Ne, nedělám si srandu. Jděte dětem příkladem. Dávejte si do něj přípravy na hodiny, pište si své pocity, hodnoťte se a čas od času nechte napsat žáky zpětnou vazbu vůči vám. Otevře vám to obzory a navíc je to super věc jak na sobě neustále pracovat. Když po pár letech prolistujete stará portfolia, zjistíte, jak nádherně jste se profesně posunuli a to vám vlije novou krev do žil.

Máte už s portfoliem zkušenosti? Podělte se o ně pod článek, ať se i ostatní čtenáři inspirují. A jestli nevíte, jak s portfoliem začít, napište mi o konzultaci – společně něco vymyslíme.

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *