Mýty o formativním hodnocení 2/4

Pedagogických mýtů je tolik, že bychom se jimi mohli přehrabovat donekonečná. Druhý díl série o formativním učení vám nastíní rozdíl mezi klasickým a formativním učením. Pojďte se podívat!

Mýtus: Formativní hodnocení a učení znamená více práce pro učitele!

Přesně naopak! Formativní hodnocení a učení je jako pohodlné učitelské vozítko, které vám usnadní přesun z bodu A (neznalost) do bodu B (vědění). Neznamená pro vás více dlouhodobé práce, ale vyžaduje ze začátku efektivní a promyšlené přípravy, které vám zajistí dlouhodobé výsledky.

Cesta učení však bude pro vás i žáky jasnější, následné poznání o to rychlejší a lze říci, že jako pedagog budete šťastnější.

A proč to funguje?

Formativní hodnocení a učení je postavené na spolupráci mezi pedagogem a žáky. Nestojí jen na vás, žáci jsou pro vás ‚‚parťáci‘‘ a společně s vámi tvoří aktivity a náplň hodin. I oni rozhodují, jak bude učení vypadat a co si z hodin a aktivit odnesou.

Navíc vám formativní učení pomůže například s:

Individualizací výuky:

Formativní hodnocení a učení umožňuje učitelům sledovat pokrok každého studenta individuálně, a to skrze jednotlivé metody a techniky, ale také díky vrstevnickému učení. To zprostředkovává lepší porozumění potřebám žáků a přizpůsobení výuky tak, aby byla efektivnější.

S okamžitou zpětnou vazbou:

Učitelé získávají bleskovou zpětnou vazbu o tom, jak žáci rozumí učivu. To umožňuje pedagogovi rychlé reakce na případné nedorozumění nebo chyby, což vede k porozumění a k předcházení selhání a pocitu neschopnosti u dětí.

Žáky v hodinách podporujeme a vedeme, nesrážíme je na zem a nehledáme u nich chyby… I proto jsou metody z formativního hodnocení skvělé – pomohou vám dát žákům prostor a zároveň podpoří učení tak, aby se žáci chyb nebáli, ale brali je jako prostor pro růst a zkušenost.

Mýtus: Děti se naučí méně, když učitel vyučuje formativně!

To je silně zakořeněný mýtus, ale také zároveň pochopitelná vymyšlená domněnka. Když si čteme metodiku a slyšíme všechny ty novinky… (Aneb jako když se bojíte usnout ve stanu, protože vám ušní bubínek propíchne škvor.)

Formativní hodnocení a učení není nic složitého, když si připustíte, že můžete dělat věci smysluplněji a snadněji. Ano, ne každý z nás chce měnit svůj zajetý přístup k výuce, nicméně je to opravdu potřeba. Máme v lavicích novou generaci dětí, která opravdu nehltá každé naše slovo a poslouchá nás pouze, když jí to dává smysl.

V roli pedagoga potřebujeme pravidelně růst kupředu, sebevzdělávat se a myslet na to, že jak roky ubíhají, mění se i svět kolem nás. Co dříve fungovalo, nyní nefunguje. A co funguje teď, za pět let nebude… I proto je super, když do výuky žáky zapojíte a necháte se jimi vést. Obohatíte tak i sebe.

Když se rozhodneme pro formativní učení…

Děti vstřebávají informace jako houby po dešti… To by bylo hezké, že?

Ne, to vám nemůže žádná metoda ani styl výuky slíbit. Ale co je jasné a ukazuje se to i na školách, kde formativně hodnotí a učí – žáci přistupují k výuce pružněji, k informacím a úkolům hloubavěji a získané informace a dovednosti mají trvale, neboť si je prožijí skrze konání, myšlení i osvojení dovedností.

Formativní hodnocení pro nás, pedagogy, může být velkým spojencem! Máme šanci učit efektivněji, a to bez ztráty vlastního života mimo školní budovu. 

Zkoušejte nové věci a zapomeňte na mýty!

Když budeme učit dle svého nejlepšího přesvědčení a vědomí, že to děláme laskavě, ohleduplně a s aktuálními informacemi o vývoji dětí, tak dětem pravděpodobně neublížíme. Musíme se samozřejmě cítit dobře a nebát se vzdělávat… Stejně jako praví přísloví: S novými myšlenkovými vzorci přichází nové výsledky.

Když jako pedagog uslyšíte o možnosti učit formativně, nemusíte zahájit křik a dát se na útěk. Naopak. Jásejte, protože se vám do rukou dostala možnost vybrat si metody výuky, které vás i děti budou bavit! Není nutné zběsile překopat všechny fungující, vyzkoušené a zkušenostmi prověřené přípravy.

Učení přeci není mučení… A pokud ano, pak asi ještě neučíte formativně! (Mrk, mrk. 🙂 )

* Tým Učíme Společně

3 komentáře

  • Libuse Friedlova

    Velmi trefne napsane.Mohu potvrdit z vlastni zkusenosti, pomahaji mi projekty, na nichz se podileji samy deti. Samy predkladaji, co a jak je bavi a zajima, vymysleji aktivity. Casto nestaci ani cely vyucovaci den, jak jsou nadsene. Ale hlavne, zapojuje se stale vic a vic deti, jsou aktivni, dovidame se mnoho noveho a uceni je pro ne, ale i pro fajn.🙃

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *