Mýty o formativním hodnocení 1/4

Co to je formativní hodnocení? Provází ho spousta mýtů… Pojďte se na ně s námi mrknout v prvním ze čtyř článků, které jsme si pro vás připravili!

První mýtus – jméno metody

Jedním ze zásadních mýtů průběžného hodnocení je název výukové metody, který tvrdí, že formativní hodnocení je druh známkování. No, co si budeme říkat – samotný název nás přímo vybízí k tomu, abychom si udělali názor dříve, než skutečně zjistíme, že jde o způsob, jakým se stavíme k výuce… A tedy, že ve formativním hodnocení jde hlavně o práci se zpětnou vazbou, o popis procesu učení a o odpovědi na otázky: ‚‚Kde, kam a jak?‘‘.

formativní hodnocení

Formativní hodnocení

Je zjednodušeně řečeno průběžné hodnocení, které používáte během procesu učení… Ale také se dá říct, že je to:

  • Komplexní přístup k výuce,
  • je proces, kdy využíváte zpětnou vazbě žáků i pedagogů,
  • je přístup, kdy se žáci pod vedením pedagogů učí stanovovat si cíle, vyhodnocovat si je a činit další kroky,
  • proces, kdy učitelé pomáhají dětem a studentům hledat cesty k dosažení cílů a zlepšení svých dovedností.

V povědomí společnosti je však pojem formativní hodnocení mylně zapsán jako příklad k vysvědčení (odtud dedukce, že nahrazuje známky).

Jedna důležitá informace je však ta, že známky nenahrazuje! Ani je nahrazovat nemůže, neboť formativní hodnocení nepopisuje výsledky, ale proces učení.

Kdežto sumativní slovní hodnocení…

  • Vysvětluje význam a hodnotu známky,
  • může nahradit známky,
  • má ustálená pravidla – slovní spojení = formulace, která se používají (např. 1 – výborný, ovládá bezpečně apod.)
  • je variantou, jak dát dětem najevo výsledky své práce.

Pokud zvažujete slovní hodnocení, tak zásady použití najdete zde. Doporučujeme se však nad slovním hodnocením podrobně zamyslet, protože přechod není zdaleka tak jednoduchý, jak se může zdát.

Vysvědčení a formativní hodnocení

Jdeme na to formativně, když vystavujeme vysvědčení?

Většinou NE! Proč?

Formativní hodnocení totiž nenahrazuje číslo slovem. Jedná se o zpětnou vazbu k činnostem, které s dětmi zkoušíme ve výuce, ale má velký vliv i na klima třídy, protože žáci se například učí komunikovat mezi sebou. Můžeme uspořádat třídní schůzky, například tripartity, na kterých si učitel, žák a rodiče vyhodnotí své výkony za pololetí, což může učiteli pomoci uzavřít „známku“. 

Na samotné vysvědčení hodnotíme výsledek – tedy jak žák dopadl. Proto používáme hodnocení sumativní, což jsou známky (nebo body či procenta). Formativní vysvědčení je u nás v ČR zatím ojedinělým případem a setkáte se s ním zpravidla na tzv. alternativních školách, kdy se provádí jednou za rok nebo na konci 1. a 2. stupně.

Takže žádný strach! I když začneme s formativním hodnocením a učením, výuka neztratí efektivitu a ani nebudeme mít více práce s psaním vysvědčení, naopak. Budeme lépe vědět, jak žáky na konci hodnotit, protože budeme průběžně vyhodnocovat proces učení.

To je super, že?

Nebojte se neznámého pojmu… Když se do tajů formativního hodnocení trochu ponoříte, zjistíte, že možná spoustu věcí děláte, aniž byste to měli zvědoměné.

Jednou z takových činností je třeba práce s mazacími tabulkami, dřívka na vyvolávání dětí či barevný semafor.

Zajímá-li vás téma FH více do hloubky, srdečně vás zveme na kurz Učím formativně (KLIK). A držíme vám palce se zaváděním novinek do svých tříd!

* Jana Marečková a tým Učíme společně

2 komentáře

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *