Wellbeing pedagogů… existuje vůbec?!

Změna RVP, Strategie 2030+, novinky ve školství… a pohoda pedagogů? Existuje wellbeing pro učitele a učitelky nebo je to mýtus? Pojďme se na to podívat…

Co je to wellbeing

Wellbeing je slovo z angličtiny a ve volném překladu znamená blahobytí. Je to fyzická i duševní pohoda, díky které se vám dobře žije a váš život je naplněn ve všech oblastech. Je to pohoda, díky které se můžete realizovat, růst a pozitivně přispívat i k růstu společnosti.

Absolutní pohoda, které dosáhne jen malé procento z nás. Žijeme v uspěchaném světě, obklopeni nezdravým jídlem, technologiemi… vztahy máme nekvalitní a málo se hýbeme. Jsme denně pod stresem, který nás ničí.

A jsme pedagogové.

Máme vzdělávat další generace. Zodpovědnost na našich zádech je obří. A uvědomuje si to čím dál více z nás. Musíme se o sebe starat, aby nám bylo dobře. Nebo…?

Blahobytí ukaž se

Wellbeing pedagogů se dostává do českých škol pomalu. Píše se o něm, mluví se o něm, ale v praxi podpora pokulhává. Možná to bude i tím, že ten opravdový wellbeing nám nezaručí nikdo zvenčí. Pečovat o sebe musíme v první řadě my sami.

Pokud mluvíme o dětech, žácích, tak tam už můžeme přispět k wellbeingu i my. Jak na to jsme si psali v předchozím článku, určitě se na něj můžete podívat ZDE.

Avšak pokud mluvíme o nás, dospělých lidech, potřebujeme o sebe v první řadě pečovat my sami. Bonusy od zaměstnavatele v podobě Multisportky či příspěvků na dovolenou/vitaminy, upravených učeben či proplacených školení jsou sice hezké, ale moc dobře všichni víme, že klima na pracovišti a nároky na nás hrají tu hlavní roli.

Přichází tedy na řadu otázka: ‚‚Jak se cítíte na pracovišti?‘‘ Zkuste si na ni zcela upřímně odpovědět. Nevykrucujte se, nehledejte zkratky či zatáčky, odpovězte si zcela upřímně. Jen s upřímností zjistíte, jak jste na tom s wellbeingem.

Nemám se v práci dobře, ale …

Spousta z nás se rozhodla pro profesi pedagoga, protože nás to baví. Jenže nezapomínejme, že je to jen práce. Za počet odpracovaných hodin dostáváme mzdu. Ano, obsah činností je jiný, než kdybychom byli např. pokladní či hasič, ale pořád je to práce. Neberme ji (a sebe v ní) příliš vážně.

Dnů, kdy nás v práci někdo rozčílí, zažijeme nespočet. Důležité je, jak na to reagujeme. A to, jak budeme reagovat, se odvíjí od toho, jak moc o sebe pečujeme.

Pokud máme nádobu (myšleno naši nádobu s energií) prázdnou, nebudeme se cítit vůbec komfortně a pravděpodobně se nás bude vše možné dotýkat. Nemáme totiž odkud brát. Nemáme energii se vzdělávat, pečovat o sebe fyzicky i duševně, být pro sebe na prvním místě… natož, abychom měli energii na někoho dalšího. Proto pak učitelé křičí, sází pětky a nemají tzv. nervy. A většina z nich rychle vyhoří.

Jestliže máme odkud brát (z naší nádoby), pak nás i člověk, který nás rozčílí, nevyvede dlouhodobě z míry.

Pečujte o sebe a o svůj wellbeing

Zastavte se a zamyslete se nad sebou. Kolik toho děláte pro své fyzické a duševní zdraví? Hýbete se? Jíte zdravě? Vzděláváte se? Máte vyřešené vlastní psychické bolístky a traumata? Děláte činnosti pro to, že musíte nebo protože vám takto dávají smysl?

Náš wellbeing je naše záležitost:

  • Zkuste si tento školní rok dát předsevzetí, že si nebudete brát práci domů. V pátek nechoďte domů dříve než si naplánujete následující týden. A o víkendu opravdu vypněte hlavu od práce.
  • Zaměřte se na to, abyste si tento šk. rok chystali do práce svačinu, která vám dlouhodobě dodá energii. Čokoládová tyčinka tou pravou věcí opravdu není.
  • Myslete na pitný režim a pohyb. Choďte s dětmi ven a hýbejte se i v hodinách. Nebuďte strnule u tabule, ale tvořte aktivity tak, abyste se všichni hýbali! Když se hýbe tělo, hýbe se i mysl.
  • Buďte offline. Bez sítí v mobilu, bez internetu… A zkuste se nedívat do obrazovky 2 hodiny před spaním. Je dokázáno, že nám modré světlo narušuje cirkadiánní rytmus – a od něj se odvíjí další složky, které mají vliv na naši celkovou pohodu.
  • Snažte se být v obraze. Např. si přečtěte každý měsíc novou knihu. A ne jen odpočinkovou, ale i vzdělávací. Pedagogika a psychologie jdou mílovými kroky kupředu. Co jsme věděli před 10, 20 lety, to už dnes neplatí. Buďte v obraze a porozumíte lépe dětem i rodičům.
  • Naučte se říkat NE. Nedělejte věci jen pro to, abyste vypadali dobře nebo abyste každému vyhověli. Nastavte si zdravé hranice a držte se jich.
  • Buďte flexibilní. Ano, zní to jako klišé, ale není. Nestůjte na místě a jděte kupředu. Zkoušejte nové věci, dělejte chyby a nebojte se hledat řešení. Jistě znáte: ‚‚Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.‘‘
  • Nebuďte v roli oběti a nečekejte, až vám wellbeing spadne do klína od ředitele/ředitelky. Ten nad vámi těžko ovlivní, jak se budete cítit. Emoce a prožitky jsou zcela individuální pro každou živou bytost. Můžeme nadávat, že se nemáme dobře… a nebo můžeme být vděční za to, co máme a hledat cesty, jak se můžeme mít lépe. S tím jde ruku v ruce i náš wellbeing.

A ano, wellbeing pedagogů existuje

Jen bohužel zatím není podporovaný a tak si ho musíme vytvořit sami. Pokud však máme nervy a energii na to, abychom šli učit… tak máme i dost síly na to, aby z nás byli spokojení učitelé! A neznamená to, že usneme na vavřínech, naopak!

Pečujme o sebe každý den po fyzické i psychické stránce. Mějme se rádi a hledejme v sobě laskavost i k ostatním lidem. Hledejme ve věcích a situacích výhody a příležitosti. A mysleme na to, že každý den v naší práci je sice dnem v práci, ale také dnem, kdy ovlivňujeme náš budoucí život… protože v lavicích nám sedí děti = budoucí generace.

Tak si s nimi ten školní rok užijme v pohodě… a zažívejme společně blahobytí!

* Lucie Samková, tým Učíme společně

PS: A pokud chcete být v obraze už teď, srdečně vás zveme na webinář zdarma: Aktuality ve školství aneb co nás čeká ve školním roce 2023/24!

Jeden komentář

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *