Úvod do tripartit – netradiční třídní schůzky

Už jste slyšeli o tripartitách – netradičních třídních schůzkách? Jedná se o setkání rodičů, dítěte a učitele. Jak tripartity vypadají? A co se na nich s dětmi řeší? Pojďme si to přiblížit.

Třídní schůzky

Každá škola vypisuje několikrát do roka třídní schůzky. Ty mají několik funkcí, z nichž ta hlavní je informovat rodiče o prospěchu a chování žáka. Dále pak o důležitých věcech, které se týkají výuky, různých akcí a dětí.

Schůzky probíhají ve valné většině případů hromadně, tedy rodiče přijdou do třídy, učitel mluví, rodiče se doptají a pak je prostor pro individuální rozhovor. Takové schůzky známe všichni.

Čím dál častěji se však setkáváme s pojmem tripartity – což ve školním prostředí značí třídní schůzky ve třech, tedy setkání mezi rodiči, žákem a učitelem.

Tripartity

Netradiční třídní schůzky, dalo by se říct. Málokdo z nás je zvyklý, že je dítě na třídních schůzkách přítomné. Přesto mnoho škol začíná tento typ schůzek prosazovat. Proč?

S postupným zaváděním formativního hodnocení (a učení) do škol, s odklonem od učení se velkého objemu učiva – a příklonu k rozvoji kompetencí, se začíná předávat zodpovědnost za učení na děti. Dítě je ten, kdo je zodpovědný za to, co se ve škole naučí a kolik si toho odnese. A tripartity mají v této zodpovědnosti pomoct.

Setkání, při němž je hlavním bodem dítě, které je zároveň přítomné, začínají školy oceňovat. Navíc na tento typ třídních schůzek rodiče dorazí spíše než na třídní schůzky hromadné. Cítí se více vnímáni a také mají vyhrazený prostor přímo pro své dítě.

Jak to na tripartitách chodí?

Tripartity probíhají jako klasické třídní schůzky několikrát do roka. Učitel pošle rodičům domů na výběr z několika termínů a časů, kdy se můžou do školy dostavit. V daný den a čas se pak společně sejdou ve škole, zpravidla na 20 minut.

Na začátku setkání mluví učitel – uvede, proč se společně všichni sešli a co je čeká. Nastaví budík. (To je takový malý tip, pokud s tripartitami začínáte. Rozhodně si nařiďte čas!) Pak dostane slovo dítě.

Dítě by mělo na tripartitách mluvit nejdéle ze všech zúčastněných. Na něm je, aby rodičům předvedlo, co a jak se ve škole učí, co ho (ne)baví, co mu jde a nejde. Dobré je, pokud s dětmi děláte portfolio – dítě ho na tripartitách může rodičům předvést a zmíněné věci na něm přímo ukázat.

Když dítě skončí, má rodič prostor na dodatečné otázky, ať už přímo na dítě či na učitele. Jestliže s tripartitami začínáte a dítě si neví rady, je dobré mu otázky samozřejmě pokládat od začátku. Čím větší počet tripartit mají všichni za sebou, tím více si ví všichni rady a dají si navzájem prostor.

Tripartity = třídní schůzky ve třech, aneb rodiče + dítě + učitel

Na co si dát pozor

Na tripartitách se často stává, že rodič začne pokládat dotazy přímo učiteli a dítě ‚‚nevnímá‘‘. Aneb mluvíme o něm, ale jako by tam nebylo. Na to pozor – pak dáváme dítěti najevo, že ho nebereme sobě rovného. Což je paradox, když právě z tohoto důvodu tripartity děláme. Pokud se tedy taková situace stane, je na nás, abychom řekli stop a stočili pozornost opět k dítěti. Mnohdy stačí říct: ‚‚To je skvělý dotaz, paní Nováková. Co na to říkáš, Tomáši? Vysvětlíš to mamince?‘‘.

Další podceňovaný bod je příprava. Na tripartity se rozhodně musíte připravit – už jen kvůli tomu, abyste čas, který máte, využili smysluplně. Dobré je, když se připravíte předem společně s dětmi i rodiči. S žáky můžete ve třídě vyplnit sebehodnotící listy a rodičům domů poslat dotazník, který vám pošlou před setkáním zpět. Vy tak budete vědět, co vás bude čekat.

Čas – už jsme si psali výše, že je dobré mít s sebou budík, případně nařídit stopky. A ano, opravdu na to myslete. Také pamatujte, že mezi jednotlivými tripartitami je dobré si udělat pauzu. I vy se totiž potřebujete občerstvit, odskočit si na wc či se připravit na další setkání. Ideální je interval 20 minut tripartita, 10 minut pauza. Sice vám to zabere více času, ale věřte, že je to důležité.

Jak začít?

Domluvit se s ředitelem školy a jednoduše schůzky formou tripartit oznámit a udělat. Jen praxí totiž zjistíte, zda jsou takové třídní schůzky pro vás dobré či nikoliv. Myslete však na to, že ne vždy musí být setkání 100% úspěšné a pozitivní. I na tripartitách se řeší nepříjemné věci – to k tomu patří.

Držím vám palce!

PS: A kdo s tripartitami už zkušenost máte, podělte se do komentářů, co se vám osvědčilo a co nikoliv? Inspirujte své kolegy a kolegyně, kteří se na ně teprve chystají.

6 komentáře

  • Jarmila

    Dobrý den,
    je v pořádku, když se takové schůzky účastní navíc i asistent pedagoga? Moje dítě má problémy s chováním a ve třídě to nemá lehké, budeme to na schůzce probírat a myslím, že by měl být zachován poměr zúčastněných stran, jinak se bude cítit pod tlakem jak dítě, tak vlastně i já. Předem děkuji za odpověď, Jarka

    • admin

      Dobrý den, Jarko,

      je to v pořádku, pokud s tím všechny zúčastněné strany souhlasí. Z pozice pedagoga chápu, proč si paní učitelka s sebou vezme asistenta – je-li s nimi ve třídě, má co říct a může přinést další pohled na chování a reakce dítěte… Pokud cítíte, že se bude řešit na tripartitách jen chování a nelíbí se vám to, máte možnost požádat o jinou schůzku, na které může být přítomen například další zákonný zástupce nebo také vedení školy.
      Rozhodně se nenechávejte zatlačit do kouta. Tripartity mají být o spolupráci a podpoře, ne o výhružkách a převaze.
      Držím palce!

      Lucie Samková

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *