Wellbeing ve škole
Pojem wellbeing se v českém školství začal více skloňovat v době distanční výuky. Co to znamená? A proč bychom se mu měli věnovat?
Dopady pandemie
Už je nám známo, že během propuknutí Covidu 19 žáci ztratili schopnost se přirozeně adaptovat. Méně komunikovali a začali být úzkostní. Dopady pandemie vnímáme u dětí velmi výrazně i teď.
Během distanční výuky trvalo dětem mnohem déle pochopit konkrétní učivo. Učitelé neměli možnost si ověřit, co žáci doopravdy umí. A to i přesto, že učitelé i rodiče dělali, co mohli. Nyní s odstupem umíme v distanční výuce najít spoustu kladů, například přinesla do škol technické vybavení a zvýšila gramotnost žáků i učitelů v informatice. Nicméně nám do dnešních dnů přinesla i spoustu potíží, co se týká psychické pohody dětí…
Co wellbeing doopravdy znamená?
Pojem wellbeing není příliš známý a málokterý pedagog ho umí vysvětlit, ale denně se s ním setkává každý z nás.
„Je to pohoda“. A pohoda není náhoda!
Školní prostředí má u žáků vliv na učení se, adaptaci a jejich celkový rozvoj. U ostatních zaměstnanců školy působí pohodové prostředí na jejich výkonnost, psychické naladění, schopnost vhodně reagovat, překonávat stres a překážky či být kvalitním průvodcem dětem.
Úkolem wellbeingu je vytvořit takové prostředí, ve kterém se budou cítit dobře všichni, kteří školu navštěvují (pedagogové, nepedagogové, žáci i rodiče). Všichni účastníci včetně toho nejvýše postaveného – ředitele.
Kvalitní a příznivé školní klima:
- Má vliv na psychiku žáků.
- Eliminuje šikanu.
- Pomáhá žákům zpracovávat emoce.
- Snižuje výskyt úzkostných stavů.
- Díky příznivému klima ve škole z ní odchází sebevědomější a spokojenější lidé, kteří umí své znalosti využít v praxi.
Energii každé školy lze ovlivnit. A wellbeing ve škole jakbysmet. Jen musíme chtít!
Co může každá škola udělat pro to, aby zde zaměstnanci rádi pracovali a žáci se nebáli učení? Co může udělat každý z nás?
Aneb ve wellbeingu „každý chvilku tahá pilku“
Základem je uvědomit si, že žádný člen z jakékoliv skupiny (třída, sborovna apod.) by se neměl cítit dobře na úkor někoho jiného. Každý by měl začít sám u sebe. Např. odpovědět si na otázky:
- „Co mi chybí ke štěstí, abych se cítil v bezpečí a naplněný?“.
- „Co ještě potřebuji“?
- „Jak dosáhnu toho, co potřebuji?“
Základem wellbeingu a učení je výchova. A výchova ke školství patří, protože díky ní si lidé utváří své postoje. Je důležité, aby jednotlivé činnosti dělali lidé dobrovolně a dlouhodobě. Když to vztáhneme k wellbeingu a jeho naplnění, je potřeba propojit výchovu s výukou, neboť se stejně navzájem ovlivňují.
‚‚Životní pohodu‘‘ můžeme ovlivnit v pěti oblastech – kognitivní, fyzické, emocionální, sociální a duchovní. Tyto oblasti jsou nedílnou součástí rozvoje dětí ve škole.
Jak 5 oblastí wellbeingu propojíme s výukou?
- Kognitivní oblast
Aby nám bylo dobře, potřebujeme uspokojit celou škálu základních potřeb. Od pití a jidla se tak dostáváme i k uspokojení emocí a pudů. I ty patří do spodního patra pomyslné pyramidy potřeb. Pokud uspokojíme smysly, budeme se ochotněji a snáz soustředit na další rozvoj. A to platí i u dětí. I proto je důležité dělat multisenzoriální činnosti!
- Fyzická oblast
Zdravý pohyb pomáhá udržovat tělo v dobré fyzické kondici, stejně jako strava a pravidelný spánek. Pauzy na svačinky a pití, tělocvičné chvilky, učení venku… Zařazujme pravidelně protažení, cvičební chvilky a pobyt v přírodě do hodin!
- Emocionální oblast
Jednotlivé oblasti jsou propojené. Pohybem působíme i na schopnost zpracování emocí a celkové emoční naladění každého z nás – čím zdravější a odolnější tělo máme, tím se snáz vyrovná se stresem a případným nezdarem. S emocemi se dokážeme poprat díky práci se zpětnou vazbou a sebereflexí. Vliv na celkové rozpoložení lidí ve škole má i způsob hodnocení. Zkusme to například formativně!
- Sociální oblast
V sociální oblasti můžeme využít toho, co dobře známe. Ze začátku například rozšířit a aplikovat techniky práce s klimatem třídy, které děláme v celé škole, do jednotlivých tříd. Komunikaci s rodiči a dětmi můžeme rozvíjet například pomocí tripartit (netradičních třídních schůzek). Čím více budeme dbát na dobré vztahy, tím nám bude všem lépe.
- Duchovní oblast
Pomáháme si navzájem dodržovat společně nastavená pravidla. Duchovní stránka obsahuje ucelený soubor hodnot, které se neřídí žádným konkrétním náboženstvím. Pomáhá lidem se orientovat
ve společnosti a být její součástí. Jaká pravidla soužití máte ve třídě?
Ano, není to jednoduché a nikdo neříká, že to půjde hned. Naštěstí v dnešní době existuje spousta možností, jak s wellbeingem pracovat, jak podpořit klima třídy, rozvíjet sebe sama i práci s dětmi.
A co wellbeing učitelů?
Pro zaměstnance školy je důležité odpovídající finanční ohodnocení, vzájemný respekt, úcta
a spolupráce, na tom se jistě shodneme.
Žákům, učitelům, asistentům pedagoga, rodičům i nepedagogům pomůže zajištění školních poradenských pracovišť ve školách. V těch působí speciální pedagog, psycholog, metodik prevence, výchovný poradce atd. Přítomnost odborníků zajišťuje podporu, jistotu, motivaci a pocit bezpečí. Tam, kde na to nejsou prostředky, lze zapracovat na vzájemné komunikaci a důsledné spolupráci všech zúčastněných.
Nedělejme z wellbeingu většího strašáka, než je. Jistě se shodneme, že každý učitel, kterému záleží na dětech, se wellbeingu věnuje. A pokud vnímáte, že byste se chtěli o tomto téma dozvědět více, srdečně vás zveme na webinář zdarma ‚‚Aktuality ve školství‘‘, ze kterého bude i záznam.
Wellbeingu dětí i učitelů zdar!
Jeden komentář
Pingback: