Administrativa aneb zatížení pedagogů

Administrativa ve školství je jeden z důvodů, proč aktivních učitelů „ve službě“ máme tak malé procento. Co vše musí pedagog v rámci pracovní náplně administrativně zvládnout? A jak si můžeme ulevit při zdlouhavé práci s dokumenty?

Pracovní náplň pedagoga

Z pohledu jedné učitelky (z mého pohledu) je pracovní náplň učitele zbytečně moc zahlcená
tzv. kancelářskou prací. Kdysi jsem pracovala jako disponent nákupu a nikdy jsem nevyplňovala tolik dokumentů jako teď ve škole. Navíc ve školství se spousta informací v jednotlivých tabulkách zbytečně „dubluje“. 

Není čas ztrácet čas

Pokud jste třídní učitelé, tak si dovolím říci, že administrativa vám zabere více času, než příprava na hodiny. Když dám dohromady přímou pedagogickou činnost, přípravy na hodiny, administrativu, výlety, soutěže, celoškolní akce a školy v přírodě, jsme opravdu na osmi hodinách denně?

Co musí učitel zvládnout v nepřímé pracovní době?

  • Doplňovat třídní knihu – on-line či papírovou,
  • vést třídní výkaz,
  • vést katalogové listy – najdeme v nich informace o prospěchu konkrétního žáka v jednotlivých předmětech,
  • vysvědčení – Vyplňuje se na základě katalogových listů,
  • zprávy pro jednání pedagogické rady,
  • zápisy z třídnických hodin a třídních schůzek,
  • příprava třídních schůzek, přípravy na hodiny,
  • psát hodnocení do poradenských zařízení,
  • psát IVP – individuální vzdělávací plány, které zpracováváme podle vyhodnocení žáků poradenskými zařízeními, atd.

A to není zdaleka vše.

Třídní učitel musí například i vést záznamy a psát potvrzení o převzetí peněz od dětí za školní aktivity, které platí rodiče (divadlo aj.).

Když je škola a konkrétní pedagog zapojen do projektu či šablon, má o zkušenosti s papírováním postaráno. Výstupy z projektů mají svá přísná pravidla. Je proto velmi důležité prostudovat si dokumenty předem, podle výstupů naplánovat projekt, zrealizovat ho a vykázat.

Jak si ulehčit práci s administrativou?

Můžeme využít dostupné aplikace (vypsané níže). Ve chvíli, kdy se je naučíme ovládat, nám mohou ušetřit spoustu času i energie. 

Tipy na aplikace:

Do třídy:

  • Plickers – aplikace vhodná ke kontrole pochopení látky, tvorbě kvízů a testů,
  • Quizizz – zábavná forma aktivizace hodiny pomocí kvízů,
  • Kahoot – třetí varianta, jak odpovídat na otázky po sítí,
  • Learningapps  – třídění, tvorba únikových her,
  • Edmondo – rozesílání úkolů,
  • Mentimeter – slovní déšť přímo na z počítače na tabuli.

Pro ipad:

  • Aplikace Třída,
  • Aplikace Škola,
    – na první pohled zjistíme, jak si žáci vedou, můžeme bezpečně rozesílat informace, máme po ruce a pohromadě všechny vzdělávací aplikace apod.

Plánovací aplikace:

  • ChatGPT – nám dává možnost využít umělou inteligenci k plánování konkrétní hodiny,
  • Padlet – on-line nástěnka,
  • Orgpad – on-line myšlenkové mapy,
  • Bakaláři,
  • iŽákovská,
  • Seneca – aplikace, která eviduje platby rodičů. Elektronické platby místo vybírání peněz od dětí. Sice ušetří čas učitelům a některým rodičům při shánění drobných, ale pro školy je poměrně nákladná.

Administrativa nás v pokroku nezastaví. K plánování můžeme využít i cloudová úložiště škol od Googlu či Microsoftu.

Používáte některou ze zmíněných aplikací? Máte tip na další zajímavé zpestření hodin? Podělte se o ně s námi v komentářích.

Dělá se vám horko, když slyšíte od nařízeného: ‚‚Vyplňte mi prosím ještě jeden dokument pro rodiče.“? Přijďte se uklidnit na náš webinář: ‚‚Jak na laskavé třídní schůzky, kde probereme mimojiné i (ne)potřebnou dokumentaci.

* Jana Marečková

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *