Jak na laskavé třídní schůzky

Třídní schůzky jsou často hrozbou rodičů i učitelů. Jak si je můžeme zpříjemnit a zároveň zachovat jejich důležitost?

V čem se liší laskavé třídní schůzky od běžných setkání s rodiči?

Představme si jedno ráno…

Vejdeme do školy a už cítíme tu těžkou atmosféru. Snídaně dnes nebyla tak dobrá a radost se dnes někam ztratila? Aha! Dnes jsou třídní schůzky!

Ale takhle to nechceme…

Laskavé třídní schůzky by měly pomoci dětem i dospělým, zbavit se strachu z komunikace. Dát dětem prostor ohodnotit se a dostat zpětnou vazbu od pedagoga. Když se rodiče dozví všechny potřebné informace o třídním kolektivu a budeme spolu obousměrně komunikovat, minimalizujeme ataky
na „problémové“ žáky. I ve třídě. Protože když rodič chápe situaci, která je ve třídě, dokáže o ní s dítětem mluvit. 

Žáci se necítí nespravedlivě ohodnoceni, nemají strach z neustálého sledování a mohou se podílet na tom, jak bude probíhat příští výuka. Dokonce vymýšlí, jak vyřešit problém, který se řeší na schůzkách.  

Proč pořádáme třídní schůzky?

  • Třídní schůzky zlepšují vztahy pedagogů s rodiči,
  • zesilují proud komunikace mezi pedagogy, rodiči a dětmi,
  • mají vliv na třídní i školní klima,
  • prohlubují vzájemnou důvěru,
  • mají informační funkci,
  • poskytují společné hledání řešení individuálních i skupinových problémů.

Jak se může pedagog připravit na třídní schůzky?

Být připraven znamená přežít! 

A když se nechceme do dalších třídních schůzek budit každou noc s křikem, měli bychom se na schůzky připravit. Pedagog by měl působit klidným a vyrovnaným dojmem. Neměl by soudit rodiče, ani děti. Protože víme, že maminka, kterou konkrétní dítě má, je ta nejlepší, kterou mít může. V uvozovkách jinou nikdy mít nebude. 

Když přežijeme křest ohněm z prvních schůzek, na které si můžeme pozvat jako podporu zkušenou kolegyni, která zná děti z naší třídy, získáme sebevědomí a pocit jistoty. Další schůzky už budou jen lepší

První rande s rodiči

Nic nezkazí ani příjemná atmosféra. Berme to jako první rande! Připravíme vodu, kávu a čaj… vytiskneme na nástěnku nebo tabuli fotky z výuky a školních akcí. A nezapomeneme na žádné dítě, aby každý rodič mohl najít to své a pokochat se, než se všichni sejdeme. 

Nejhorší a nejlepší scénář

Pokud řešíme nějaký větší problém, který nás pálí, musíme se připravit i na negativní reakce z řad rodičů. Představme si tedy možné otázky, které nám mohou rodiče položit a odpovězme si na ně. 

A nakonec vykročme pravou

To znamená, začněme pochvalou. Když hned spustíme, jaké máme ve třídě problémy, kdo co dělá špatně, co dětem nejde a nedodržují, důvěru si nezískáme. 

Jaké formy komunikace s rodiči využíváme se můžeme dočíst na metodickém portále MŠMT Edu.cz.

Typy rodičovských schůzek

  • Individuální (učitel a rodiče)
  • Učitel, rodiče a žák
  • Celotřídní s dětmi
  • Celotřídní bez dětí
  • Celotřídní vedené dětmi

Tip nakonec

Pokud pořádáme hromadné třídní schůzky, můžeme si připravit téma. Něco jako bonus pro rodiče. Třeba „Nebezpečí zvané Tik tok“, „Klima třídy“ nebo „Bezpečnost na internetu“. Pokud jsme s dětmi uskutečnili úspěšný projekt, máme možnost se s rodiči podělit o výstupy, videa a fotografie.

Jak správně tušíte, laskavé třídní schůzky jsou otevřené komunikaci se všemi aktéry. Můžeme si je představit například jako tripartity. Jak probíhají tripartity, se můžete podrobněji dočíst na blogu (KLIK). Nebo přijďte na nový webinář: „Jak na laskavé třídní schůzky“.

Uvidíme se?

* Jana Marečková

Jeden komentář

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *