Nadané vs. bystré dítě – jak s nimi pracovat?
Ve třídě se vám objeví dítko. Všechno jako by vědělo, úkoly vypracovává bez obtíží, zodpoví všechny naše otázky a dotazy. Je aktivní, oblíbené u ostatních dětí. Že by to bylo nadání?
Vrtá vám hlavou…
S takovým žákem jsme se již každý ve své třídě setkal. „To je nadání“, říkáte si? Možná vám na konci tohoto článku vyvstane víc otázek než odpovědí – a pokud tomu tak bude, uchopili jste tuto problematiku správně.
Jak tedy poznám, zda mám ve třídě bystré nebo nadané dítě?
Bystré dítě
Nejprve se pokusíme definovat si dítě, které je bystré, prostě šikovné. To je právě to dítě, které je téměř v každé třídě. Nemá ve škole problém, učení mu jde, úkoly plní svědomitě, pečlivě. Pokud mu položíme otázku, najde na ni většinou uspokojivou odpověď.
Je ve skupině většinou oblíbené a má spolužáky rádo – často vede skupinu. Má dobré nápady, chápe významy, umí odpovídat. Je se svojí prací a výsledky spokojeno.
Pokud se nám ve třídě takové dítě objeví, většinou máme tendenci o něm říkat, že je nadané, začít k němu tak přistupovat. To by mu mohlo ale velmi uškodit. Přístup k bystrým a nadaným dětem je totiž velmi odlišný.
Nadané dítě
Teď se dostáváme k nelehké otázce, jak poznat dítě s nadáním. Tuto nelehkou situaci za nás vyřeší v pedagogicko-psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru. Které dítě k vyšetření doporučit? Nechceme zbytečně vystavovat bystré dítě diagnostice a pocitu zklamání, že nadané není.
Dítě s nadáním je zvědavé, samostatné, dokončuje práci, zajímají jej detaily, sleduje pozorně, využívá nabyté informace. To vše ale jen do té doby, pokud ho téma zajímá, obohacuje. Většinu toho, co se učí ve škole, již zná. Otázky, které klade učitel ho nezajímají a většinou ho motivují spíše k tomu klást nové otázky, než pedagogovi odpovídat.
Pokud bylo řečeno, že dítě bystré umí problém vyřešit dle naučeného klíče, dítě s nadáním hledá neobvyklá řešení, klade všetečné a někdy až nevhodné otázky.
Společnost hledá zejména u starších dětí a dospělých, vrstevníkům se spíše straní, oni ho vnímají jako podivína. Učitelé si s ním často nevědí rady. Pokud ho téma obohacuje, je zaujatý pro práci, pokud téma již zná, často vyrušuje, nepracuje nebo se snaží vymyslet nová řešení.
Dar nebo prokletí?
Nadání je velkým darem, zároveň někdy i prokletím. Děti a žáci s nadáním potřebují své nadání uspokojovat. Musí se stále dozvídat něco nového, jinak dochází k frustraci. Jsou velmi sebekritičtí k sobě, ke svým vědomostem. To může vést až k psychickým problémům, depresím, v extrémních případech k závislostem nebo sebevražedným sklonům.
Dvojí nadání
Rozumové nadání nechodí většinou samo. Často je spojeno s nějakým hendikepem, jsou známy i případy nadání spojeného s mentální retardací. Pokud nebudeme zabíhat do tohoto extrému, často je nadání spojeno s poruchami učení, pozornosti, chování, Aspergerovým syndromem, atd.
Pokud nastane tato možnost, dítě s nadáním si je svých omezení velmi dobře vědomo, už tak křehká psychika dostává o to větší zásah. Tyto žáky je ještě složitější identifikovat a poskytnout jim tu správnou podporu.
Jak s nimi pracovat?
Pokud opět upřednostníme bystré dítě, práce s ním je pro učitele o něco jednodušší. Pokud takovému dítěti zadáme podobnou práci navíc, bude spokojené. Pro tyto děti je dobré, abyste měli v zásobě další cvičení na procvičování, témata, která mohou zpracovávat. Pokud pracujete s vrstevnickým učením, skupinovou prací, projektovým učením, tyto děti si je užívají.
U nadaných to není tak jednoduché. Úkoly navíc je spíše demotivují, nevypracují je. Vy se dostanete do situace, že musíte řešit chybějící úkol. Nejlépe zde pomůže systém podpůrných opatření, který i na nadané myslí – i když často ne tak, jak by bylo třeba.
Žák s nadáním může akcelerovat do vyšších ročníků, navštěvovat výuku určitého předmětu s vyšším ročníkem, využít možnosti asistenta pedagoga, apod.
Nadání a kmenová třída?
- Zadávejte práci přiměřeně jeho úrovni vědění – klidně mu ukažte učebnici vyššího ročníku, přípravu pro skupinový projekt pro vyšší stupeň (vypracuje sám).
- Připravte pro něj úkoly, které nemají jednoduché řešení, klidně z jiného oboru, než je váš předmět – možná motivace přetrpět pro něj nudnou výuku.
- Nedávejte mu úkoly postavené na podobném principu navíc.
- Nedostávejte ho do konfrontace se spolužáky.
- Nijak neupozorňujte na nadání, hendikep dítěte.
Kam přijít pro radu
Pokud máte na škole poradenské pracoviště, můžete si přijít pro radu tam, případně kontaktovat školské poradenské zařízení (PPP, SPC), odkud má dítě Doporučení. Pokud byste si nebyli jistí, klidně se obraťte na nás zde. Pokusíme se vám poskytnout radu a podporu, kde hledat inspiraci, materiály a informace.
Ať se vám v novém školním roce daří!
2 komentáře
Zuzana Novotná
Dobrý den, děkuji za článek. Ráda bych věděla, kde sehnat materiály a inspiraci pro práci s nadanými žáky od 5.třídy až do deváté. Děkuji moc. Novotná
Veronika Machurková
Dobrý den, já nejvíc čerpám z webu nadanedeti.cz. Beru ho jako takový odrazový můstek dál. Bohužel toho moc pro nadané v tomto (5. roč. a 2. stupeň) věku není. Záleží také na jednotlivých žácích, jejich zaměření, případně oslabeních. Další informace můžete čerpat z webů: https://www.talent-nadani.cz/odkazy/, http://www.ppppraha.cz/nan.aspx. Hezký den, Veronika z Učíme společně