Třídní besídka před Vánoci
Máme tu advent, přiblížil se čas plánování třídních akcí. Vyvrcholením bývá třídní besídka. Jak ji připravit? Jaké aktivity zvolit? Organizovat žákům dávání dárků, nebo to nechat na nich? Jak se k besídce postavit? Můžeme i v tuto chvíli pracovat s kolektivem?
Předvánoční čas
Myslím, že předvánoční tematice se v prosinci nikdo nevyhne. Seznamujeme děti s historií, vznikem, významem Vánoc. Ne každý národ slaví Vánoce stejně, můžeme s žáky zjišťovat, jak se slaví Vánoce a jiné svátky v tomto období ve světě. Které země slaví křesťanskou variantu, a které mají v podobný čas jiný pro ně významný svátek. Můžeme hledat tradice těchto svátků, hledat rozdíly, ale i shody mezi naprosto odlišnými svátky.
Už jen pohled na Mikuláše je v Evropě jiný. Můžeme dětem přiblížit tradice jako Barbory, Lucky, Ambrože a další. Můžeme pro děti připravit celý měsíc plný zajímavostí, zvyků a tradic. Není to povinnost, můžeme si vybrat jen něco, zakomponovat to do výuky, ozvláštnit běžnou hodinu, například místo některého významného dne.
Mikuláš
První větší předvánoční akcí bývá Mikuláš. Někde chodí dobrovolníci z řad rodičů a přátel školy, jinde se do kostýmů čerta, anděla a Mikuláše převlékají žáci druhého stupně a připraví program pro prvostupňové. Cílem určitě není děti nějak děsit, traumatizovat, upozorňovat na jejich prohřešky. Měla by to být příležitost, jak mladším žákům představit tuto tradici v bezpečném prostředí, starším dát zodpovědnost, nechat je podílet se aktivně na chodu školy.
Besídka se blíží
Besídka bývá ve školách až v posledním týdnu a je vyvrcholením předvánočních příprav ve škole. Je to příležitost příjemně se naladit, rozloučit se jako kolektiv. Proto bychom si měli rozmyslet, jak ji pojmeme, připravit na to žáky, aby z příjemné akce nebylo mrzení.
V mateřských školách bývá besídka pojata jinak, většinou se jedná o setkání s rodiči, děti předvedou nacvičené básničky a písničky. Všichni se mohou na chvíli zastavit, posedět a pohovořit i jinak než mezi dveřmi při předávání dětí.
Dárky a besídka
Vánoce jsou spojené s dáváním dárků, jinak tomu nebývá i na besídkách. Jak se k tomu postavit? Ať už vybereme jakoukoliv variantu, měli bychom s ní seznámit děti co nejdřív.
Pokud jsou žáci mladší, můžeme pořešit možnosti i s rodiči na třídních schůzkách. Se staršími žáky se můžeme pustit do společné diskuse. Tématem by také měla být i cena takového dárku.
Kterou variantu zvolíte?
První je besídka bez dárků. Postavit besídku tak, že Vánoce nejsou o dárcích, ale o čase stráveném s blízkými. Aby děti neodcházeli s prázdnou, můžeme na besídce zřídit tvořivou dílnu, kde si každý vyrobí nějaký výtvor na památku. Pokud se nám do takové akce chce, můžeme zřídit něco jako manufakturu, každý výrobek projde rukama všech, například rozdělením třídy na skupinky, které budou mít každá jiný úkol, na konci procesu vznikne výrobek od všech.
Další variantou je, ponechat dárky úplně v režii dětí. Každý přinese dárek komu chce. U této varianty hrozí to, že někdo přinese spoustu dárků, nedostane jich tolik, někdo nedostane nic. Tato varianta vypadá jako méně pracná, opak je pravdou. Zde musíme s dětmi velmi dobře komunikovat dopředu všechny varianty, připravit je na možný střet s realitou. Pokud je klima třídy a vztahy dobré, vyjde i tato varianta pohodově.
Další možností je tzv. Secret Santa (opravu se to nazývá takto a českou obdobu jsem nedohledala, možná tajný ježíšek?). Tato možnost spočívá v tom, že každý přinese právě jeden jediný dárek. Pro koho bude, může být předem dané, děti mohou losovat, kdo pro koho bude vymýšlet drobnost pro radost (existují i různé generátory na internetu). Lze zvolit i variantu, že každý přinese drobnost, tu dá na domluvené místo, např. pod stromeček, pak si vezme jiný. Nevíme pro koho dárek bude.
Určitě byste vymysleli i další možnosti. U všech variant je důležité vědět, jaké je klima třídy, a hlavně komunikovat a řešit dostatečně dopředu danou variantu s dětmi (a i s rodiči).
Pohoštění
Besídka je spojena i s pohoštěním. Pokud každý přinese trochu cukroví, bude z toho nakonec spousta různorodých dobrot. Žáci si mohou rozdělit, co kdo přinese, pokud má třída společné peníze, například z vánočního jarmarku, můžeme jich část využít.
Nebo si můžeme pohoštění připravit celé sami ve škole. Dopředu napéct nějaké jednoduché cukroví, závin, vánočku, připravit pomazánky, nebo dipy k nakrájené zelenině apod.. Záleží na schopnostech třídy, času, který můžeme přípravě věnovat.
Co bychom měli zjistit dopředu, než besídka začne, kdo má jakou alergii nebo intoleranci. Těmto přísadám je nejlepší se vyhnout, případně pohoštění s nimi jasné označit. I tak vám dá práci pohlídat, aby žák lákavé dobroty neochutnal, zvláště pro mladší děti je to lákadlo.
Besídka má program
Program se odvíjí od času, který na besídku máme vyčleněný. V některých školách je to celé dopoledne, jinde hodina nebo dvě. Některé školy nejdřív absolvují společný program – divadlo, výstavu, koncert (mimo školu i v ní), pak se žáci rozejdou do tříd na vlastní třídní program.
Zvolit můžeme již výše zmíněnou tvořivou dílnu, nabízí se připravit krátké vystoupení, které třída předvede ostatním. Besídku si můžeme ozvláštnit i tím, že ji budeme slavit tradicemi z jiných zemí nebo si můžeme připomenout, jak slavili naši předci.
Pojďme se projít, vezměme žáky na procházku, seznamme je s tím, jak přežívají zvířata zimní období. Můžeme naplánovat procházku k betlému, na trhy, domluvit návštěvu v knihovně, na úřadě, v domově pro seniory – propojit školu s chodem obce nebo města.
Aktivity pro kolektiv
Každý čas, který strávíme jako třída spolu, můžeme využít pro práci s třídním kolektivem. Připravit si můžeme běžné aktivity pro práci s kolektivem.
Čím více se budou žáci účastnit příprav sami, budou se muset domluvit, zorganizovat, rozdělit si úkoly, komunikovat, pracují na klimatu třídy přirozeně a po celou dobu. Navíc všechny tyto dovednosti využijí v běžném životě a rozvíjejí díky tomu své kompetence.
*Veronika z Učíme společně