Podpora vztahů ve třídě po celý školní rok
Školní rok je v plném proudu, vše, co jsme chtěli nově zavést, už jede, výuka běží, jak jsme si naplánovali. Děti se už rozkoukaly a možná si začínáte všímat drobných rozepří, prvního vytyčování si hranic nebo dokonce problémů v klimatu třídy. Jak podpořit klima třídy? Co dělat, pokud během roku přijde do třídy někdo nový? Jak pečovat o děti, aby se ve třídě cítily bezpečně?
Klima třídy
Děti se svými spolužáky tráví velké množství času. Někdy je vše v pořádku, děti se respektují a my si můžeme mnout ruce nad tím, jak se třída hezky poskládala. Do takové třídy je radost chodit učit. Co způsobí, že je některá třída taková a do jiné by se učitel pomalu bál jít? Lze dobré vztahy nějak podporovat? Můžeme takovou práci dělat po celý rok nebo jen na začátku?
Ne vždy se nám sejde třída, která by si tak říkajíc‘ sedla na první dobrou. Někdy začne boj o výsadní postavení (o „krále“ a „královnu“ třídy), někdy se třída rozdělí na víc táborů, které vedou pře o oblíbené spolužáky, přízeň pedagoga nebo jen tak o moc či pro zábavu.
Důležité je, nepodcenit přípravu, nenechat se ukolíbat tím, že to v naší třídě zatím funguje. Pokud bychom na neřešený problém přišli pozdě, byla by náprava těžká nebo dokonce nemožná. Ideálně pracujeme s dynamikou třídy neustále a pravidelně. Nikdy nevíme, co nám a dětem život přinese a najednou i u fungující třídy může přijít zvrat.
Nemusí ani dojít k nějaké vnější změně u dětí, problémy v zatím fungující třídě mohou způsobit i hormony a postupné dozrávání nervové soustavy.
Pamatujme si: jsme ostražití, sledujeme třídu, jednotlivce, zajímáme se o ně a jsme také autentičtí!
Jak pracovat na klimatu třídy?
Začátek roku a klima třídy
Jak si třídu na sebe navážeme, tak budeme ve třídě a se třídou fungovat. Dobrý start je důležitý, napojit se na třídu, ukázat dětem, že nám na nich záleží, zajímáme se o ně, jsme tu s nimi a pro ně.
V tuto chvíli je důležité nastavit pevná pravidla, (nejen) naše hranice. To, jak si ošetříme vlastní bezpečnost, vlastní wellbeing, hranice, komunikaci s dětmi, žáky, studenty nejen vypoví, jak si sami sebe vážíme (a toho si žáci dost všímají a umějí toho využít), ale také jim ukážeme v praxi, jak by si měli hájit sami sebe. Zároveň jasná a čitelná pravidla poskytují dětem pocit jistoty a bezpečí.
Děti by se měly znát mezi sebou, měly by znát i nás. Volíme různé seznamovací hry, ale nejsme jen povrchní, snažíme se zjistit co nejvíc informací od všech. Hledáme společné zájmy, zkoušíme třídu co nejvíc propojit různými vazbami. Čím více jich bude, tím pevnější a různorodější vazby vzniknou.
Během roku
Pokud už se děti znají, školní rok běží, začíná ta nejtěžší část práce s třídou – udržet dobré klima, řešit malé přeháňky a připravovat si půdu na případný problém. Děti by měly spolu zažívat nové věci, mít společné vzpomínky, zážitky.
Mohou pomoci různé hry na podporu klimatu třídy, dobrých vztahů. Ale i neobvyklé zážitky z výuky. Pokud vystoupíme z lavic, ze dvojic, zkusíme skupinovou práci, společný projekt, děti se poznají zase trochu jinak, my je vidíme v jiných situacích.
Každý den se cíleně zaměřte na jiné děti, můžete si zapisovat poznatky. Nezapomeňte na to, že nejste většinou na třídu sami, do některých tříd dochází jiní vyučující, ve třídě je přítomen asistent pedagoga, na náslechy chodí školní psycholog nebo speciální pedagog. Požádejte kolegy, aby s vámi sdíleli své zkušenosti se třídou, možná si všimli něčeho, co vám uniká, mají jiný pohled na situaci, dívají se na cizí třídu s odstupem. A asistenti pedagoga mají často pevnější pouto s dětmi než učitelé, toho je třeba využít.
Přišel nový žák
Pokud vám přijde během roku nový žák, je třeba ho co nejrychleji s dětmi seznámit, zapojit ho do spletitých vazeb. Najděte mu místo ve třídě, upozorněte na společné zájmy, které s některými dětmi má. Nenechávejte ho s jedním třídním průvodcem moc dlouho, zatěžujete daného žáka a upínáte nového jen na jednu osobu.
Krizová intervence
Co dělat, pokud i přes naše snahy přišel problém, který musíme řešit? Držme se dvou slov: nepanikařme, nezlehčujme.
Žádný problém neřešte bez chvíle ukotvení. Dejte si párkrát nádech a výdech, napijte se vody, polkněte, protáhněte se. Získáte tím důležitý čas, odstup, prvotní šok stihne odeznět. Ať už máte s krizovými situacemi zkušenost nebo je řešíte vůbec poprvé, nebojte se požádat o pomoc, radu. Je dobré krizový plán pro takové situace předem nastudovat, klidně si udělat scénář, který v případě nouze můžeme vzít jako kuchařku.
Zároveň se nesnažíme problém přecházet nebo dělat, že není nijak vážný. Tím bychom nejen situaci nevyřešili, ale ještě bychom si zadělali na další problém – děti by si nás přestaly vážit, ztratili bychom jejich důvěru.
Ukažme každému dítěti, jak je pro nás a pro celou třídu důležité.
Důležité odkazy
Na těchto webech můžete hledat inspiraci (nejen) pro stmelovací hry:
a mnoho dalších.
Pro získání jistoty během emoční krize se podívejte se na záznam webináře Emoční vlna učitele.
* Veronika z Učíme společně
2 komentáře
Eva Schreiberová
Zajímavé téma, těším se.
admin
🙂 děkujeme!