Proč je cíl hodiny důležitější než její obsah?

Každý z nás se více či méně připravuje na hodiny, které má odučit. Ať už je to seznam aktivit či rozvržení času, přesně víme, co budeme s žáky dělat. Proč ale neustále chybujeme a zapomínáme na to nejdůležitejší – cíl hodiny?

Není hodina jako hodina

Samozřejmě záleží na tom, na jakou hodinu se připravujeme. Takový tělocvik je odlišný od výtvarky či českého jazyka. Přesto nám příprava na danou hodinu mnohé ulehčí. (Proto jsme se o cílu hodiny bavili i v naší soukromé skupině Učíme společně.)

Troufnu si říct, že důkladně promyšlený „cíl hodiny“ ji pozvedne na vyšší úroveň. A naopak, pokud cíl hodiny odbydete, bude hodina stát za velký kulový (a je jedno, o jaký předmět se jedná). 

Cíl hodiny je něco, nad čím byste se měli zamýšlet pokaždé, když plánujete výuku. Ano, vím, že to ne vždy jde, ale věřte mi – když se vám práce podaří, ten pocit je k nezaplacení. A s tím vám cíl hodiny může výrazně pomoct. 

Co je cíl hodiny?

Nepleťme si cíl hodiny s názvem! Název hodiny může být „Seznámení s vyjmenovanými slovy“, ale to není cíl. 

Stejně tak obsah hodiny je něco jiného. V obsahu většinou plánujete metody a formy práce s časovým rozvrhem. Opět to není to samé.

A ani smysl hodiny není cíl. Smyslem hodiny je rozvíjení kompetencí… O smyslu, obsahu i názvu si povíme více příště, teď pojďme k cílu.

Cíl hodiny je konkrétní popsání toho, s čím žáci odcházejí. Co si z hodiny odnesli, co si uvědomili, co jim dává přesah do běžného života. Má odpovědět na to, zda jim hodina něco dala či ne. Pokud odejdou z hodiny s tím, že neví, co jim daný čas přinesl, nebudou se ani na další hodinu těšit. A to je velká škoda.

Jak cíl hodiny vytvořit?

Nebudu lhát – přemýšlení nad perfektním cílem hodiny vás ze začátku bude stát dost času. Nicméně trénink dělá mistra. Věřte mi, že za dva/tři měsíce už vám to půjde jednoduše. To, co se teď zdá jako složité, vám za pár měsíců přijde nezbytné a velmi důležité. Zvlášť, pokud uvidíte ty výsledky!

Myslete na žáky

Při vytváření cíle hodiny myslete na žáky a jejich pohled na hodinu. Snažte se větu formulovat jejich řečí. Pokud tomu budou rozumět, máte z poloviny vyhráno!

Pište jednoduše

Cíl hodiny napište v souvětí, max 3 větách. Srozumitelným a jednoduchým jazykem pro žáky. Nesnažte se do cíle dávat vznešená a cizí slova – jde nám o to, aby žáci věděli, co si mají z hodiny odnést.

V případě vyjmenovaných slov by mohl cíl pro žáky znít takto: „Vzpomenu si na situaci, kdy jsem používal slova s y/i po písmenech b,f,l,m,p,s,v,z a nevěděl jsem, jaké y/i se tam píše. Teď už vím, že se těmto slovům říká vyjmenovaná.“ -> Žák si tedy uvědomuje, že ta slova zná a chápe, že se jim nějak říká a že se o nich bude dál učit, aby je v životě mohl použít.

Chtějte důkaz

Cíl je dobré spojit s důkazem o učení – tedy žák si napíše na papír přesně tu situaci z cíle. V případě vyjm. slov to může být psaní seznamu dárků Ježíškovi, psaní příběhu ve škole, psaní dopisu z tábora aj.

Cíl má přesah do života

Při vymýšlení cíle nám jde o to, aby si žáci uvědomili přesah hodiny do běžného života. Aby jim došlo, k čemu se „tu danou věc“ vlastně učí. Proto je důležité cíl psát tak, aby byl propojen s jejich zážitky, vzpomínkami, zkušenostmi… Bez tohoto propojení nemá cíl cenu.

TIP: Po skončení hodiny si důkazy o učení od žáků seberte. Dle jejich odpovědí budete vědět, zda si z hodiny odnesli to, co měli, nebo ne. To je pro vás důležitá zpětná vazba, díky které se můžete zlepšovat. 

Pokud máte cíl hodiny zmáknutý, ale trápí vás, jak žáky správně zaujmout, doporučuji článek Jak lehce vzbudit v dětech zájem? nebo Sebe-rozvojové karty, které učitelé využívají (nejen) na aktivizaci skoro ve všech předmětech. 🙂

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *