Rady a tipy do praxe

Obrázek aneb jak lehce vzbudit v dětech zájem?

Někdy si lámeme hlavu nad tím, jak věčně unavené žáky probudit. Co udělat, aby získaly zájem? Technik je mnoho – od rozcvičky po hádanky. Přináším vám jednu svou osvědčenou. Je rychlá, praktická a jednoduchá. Hurá na ni!

Rozprouděná energie neznamená zájem

Mezi často osvědčené triky patří rozcvička – ať už slovní, nebo fyzická. Pak také hledačka věcí po třídě, hádanky, házení míčku na postřeh atd.

Jistě se shodneme, že tyto aktivity děti probudí, ale není zde jistota, že získáme požadovaný zájem. Naopak se nám může stát, že některé žáky zbytečně rozdovádíme a hodina přijde vniveč (třeba kvůli té rozcvičce).

Mezi techniky, které jsem si oblíbila, patří aktivizace obrázkem (patří mezi ty klidnější techniky, jako například karty s otázkami). Je to jednoduchá a přitom kouzelná metoda, jak dětem rozpohybovat mozkové závity a zároveň je naladit na výuku. Věřte mi, že po této aktivitě stoupne chuť objevovat a zjistit, co že to má ta učitelka za lubem?!

Aktivizace obrázkem

Je naprosto nenáročná a zábavná technika. Stačí, abyste našli vhodný obrázek, který se bude vázat k hodině či aktivitě, kterou s dětmi plánujete dělat.

Pak obrázek předložíte dětem a dáte jim chvilku na přemýšlení a zapsání odpovědí. Pracovat můžou jednotlivě, ve dvojici, skupinách – to je na vás. Občas je dobré vzít obrázků víc a dát je do skupin. Schválně, jestli skupiny uhodnou téma stejně nebo se budou lišit? 🙂

Pojďme si to vyzkoušet!

Podívejte se na tento obrázek:

  • Jaké pocity ve vás vyvolává tento obrázek?
  • Co vás při pohledu na něj napadá?
  • Jaká věc na něm vás zaujala?
  • O čem se pravděpodobně budeme učit?

Obrázek v nás probudí kreativitu a zvědavost. Také díky němu lehce reflektujeme pocity, které v nás jsou – to, čeho si všimneme, odráží naše momentální vnitřní nastavení, naši náladu. Každý z nás vidí v obrázku něco jiného a všechno je správně. Proto je potřeba při vybírání obrázku dbát na to, aby nebyl pro děti moc náročný. Já vám vybrala schválně „dospělácký“.

Tak co, uhodli jste, o čem bychom se učili? Schválně tipujte do komentářů pod článkem, jsem zvědavá, kdo se trefí!

Kde všude obrázek využít?

Český jazyk – děti napíšou co nejvíce věcí, které viděly. Nebo na základě obrázku vymyslí krátký příběh…
Matematika – spočítají věci/lidi/zvířata, uhádnou téma hodiny…
Prvouka/Člověk a jeho svět – bavíme se o daném ročním období a zvycích…

Jistě sami přijdete na další využití. Techniku obrázku můžete využít i při online výuce – meze se zkrátka nekladou. Myslete však na to, co jsem psala výše. Vždy je potřeba obrázek přizpůsobit danému věkovému období. Skvělé je, že tato technika najde uplatnění od MŠ po VŠ. Tak hurá do práce!

Pro více rad a tipů navštivte facebookovou skupinu Učíme společně.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *