Rozvoj školních dovedností o prázdninách

My učitelé jsme si jistí při procvičování učiva ve školním roce, ve třídě. Jak ale procvičovat o prázdninách? Co udělat pro rozvoj dovedností dětí?

Prázdninové procvičování

Léto je již v plném proudu, školní děti mají svůj program, my jsme doma s těmi svými. Někdy nás přepadne myšlenka, některé možná i strach, že bychom i s nimi měli procvičovat ‚‚něco do školy‘‘.

Upozaďme v sobě na chvilku učitele ve třídě a využijme léto a volný prostor k tomu stát se učitelem – průvodcem. Uvidíte, jak si to s námi děti užijí. Možná jim ani nedojde, že to bylo procvičování či rozvoj jejich dovedností. A navíc se dozví i mnoho nového.

Rozvoj dílčích funkcí

Nezaměřujme se na konkrétní látku, téma, které bychom měli zopakovat. Podívejme se na základní dovednosti a schopnosti, které jsou k tomu potřeba. Mluvíme o zrakovém, sluchovém vnímání, motorice, orientaci v prostoru i čase, řeči, paměti a myšlení.

Pamatujme si dvě slova: vědomě a multisenzoricky!


Sledujme vědomě svět kolem nás, přírodu a dění kolem sebe. Na to bohužel není přes školní rok moc času. To je ale velká škoda, občas jen vědomé zastavení a pozorování světa nám může ušetřit spoustu času, stresu – získáme odstup, máme prostor pro zamyšlení se. Někdy dokonce lépe pochopíme, jak se některé situace udály.

Zapojme více smyslů. Když se díváme, zkusme se zaposlouchat, zda neslyšíme něco, co vidět není. Je něco, co nevidíme a neslyšíme a můžeme to cítit? Jaké materiály a textury můžeme poznávat rukama, nohama, zády, tvářemi, apod.

Zrak, sluch, čich

K procvičování zrakového vnímání stačí sledování našeho okolí. Můžeme přiřazovat barvy, vyhledáváme předměty. Nebo můžeme použít práci s mapou: hledáme turistické značky, sledujeme ukazatele, čteme nápisy, zadáváme údaje do navigace, hledáme, zkoumáme, třídíme a porovnáváme přírodniny, apod.

U sluchového vnímání to funguje obdobně, pokud budeme poslouchat, co se kolem nás děje, budeme možná překvapeni, jak zajímavé je poslouchat ‚‚ticho‘‘. Šumění listů a větví, vody, zpěv ptáků, zvuky ostatních zvířat, hučení dopravy v okolí, vlak, déšť, bouřka. Zkusme aktivity typu: ‚‚Kdo uslyší…?, Co jsme právě slyšeli…?‘‘ Můžeme si vyrobit aktivitu ve stylu sluchové bingo (případně zrakové, či čichové). 

Lze cítit vodu? Jak voní čerstvě posekaná tráva? Kdo první ucítí v lese nějaké zvíře, houby? Kdo ucítí, že se v okolí rozdělal oheň?

Pohyb

Čím více se budou děti pohybovat, tím více se bude zlepšovat jejich motorická zdatnost i orientace v prostoru. Pohyb po nerovném terénu, v přírodě, prolézání zákoutí je důležité pro rozvoj jejich motorické zdatnosti. Na dobrou hrubou motoriku může navázat motorika jemná například při vyrábění (indiánské čelenky, ozdob pro sebe či kamarády), vyřezávání lodiček z kůry, skládání origami, sbírání plodů, atd. Čím víc dáme dětem prostoru si aktivity vyzkoušet, tím samostatnější a připravenější osobnosti z nich vyrostou. A ta radost v dětských očích, když něco dokážou!

Grafomotoriku procvičí psaním prázdninového deníku – mladší mohou kreslit, lepit, doplnit koláže krátkými texty, starší píší více, mohou si zkoušet různé druhy ozdobných písem, zapojit kaligrafické principy.

Tím, že necháme děti samostatně dělat některé věci, uděláme procvičování ještě efektivnější. U jídla a stolování se zaměříme na jemnou motoriku i oromotoriku. Musí žvýkat, kousat, oddělovat jazykem a zuby pecky např. z třešní a špendlíků. Během léta častěji foukají do bublifuků, větrníků, brčkem do vody, zkoušejí pískat, což je pro rozvoj řeči velmi přínosné.

Orientace v prostoru a čase

S motorikou souvisí orientace v prostoru i čase. Zapojme práci s mapou, zkusme odhadnout vzdálenosti, čas. Měřme, jak dlouho jdeme určitý úsek, z toho můžeme počítat rychlost, odhadnout časovou náročnost dalšího výletu, zapojit práci s měřítkem na mapě, s kompasem nebo buzolou.

Malý tip na závěr

Tyto tipy na rozvoj dovedností využijete nejen se svými dětmi, ale můžete z nich čerpat při výuce venku, na školních akcích nebo je můžete nabídnout rodičům jako alternativu k vyplňování pracovních listů a sešitů. Tak vzhůru na to!

2 komentáře

  • Lucie Sázavská

    Mluvíte mi z duše. Tohle vše přece známe již z našeho dětství. A dětem s velkým úspěchem pozvolna dávkuji. A tím jim odpovídám i na otázky – co jsem dělala, když nebyl mobil 🤷🙆?
    😆

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *