Jak být dobrá učitelka?
Dobrá učitelka není nadčlověk, který ráno vstane nabitý energií, celý den se usmívá, všechno chápe, vyrábí pomůcky, jezdí s dětmi na výlety, zařizuje Erasmus, píše IVP…že toho určitě ještě spoustu vymyslíme? Dobrá učitelka je hlavně člověk, který je v pohodě a má energii v práci i soukromém životě.
Cesta dobré učitelky aneb jak se nezbláznit
Je „MOJE“ cesta. Vyberme si svou vlastní cestu. Řekněme si, v čem jsme dobré, co nám jde a zároveň nás naplňuje. Co nám v práci dělá radost? A na to se soustřeďme. Vyberme si styl výuky, ve kterém se cítíme pohodlně.
Poznejme sami sebe
- Je škola, ve které pracuji místo, kde se mohu realizovat?
- Má vedení stejný pohled na vzdělávání jako já?
- Máme s kolegy stejný cíl?
- Co mi chybí, abych byla spokojená?
- Co potřebuji, abych se těšila do práce?
- S jakým pocitem ráno vstávám a vracím se domů?
V odpočinku je síla
Když se cítíme dobře, dokážeme adekvátně reagovat na nepředvídatelné, ale i stále dokola opakující se situace. Například: Tomáš už po páté za sebou spadne během hodiny ze židle; zase na mě vyšlo suplování; holky se hádají…
To jsou běžné situace, které zažíváme každý den, ale pokaždé jsme schopné reagovat jinak. Je to úplně normální. Ovlivňuje nás míra vyčerpání, kvalita a délka spánku, a úroveň dlouhodobé atmosféry mezi kolegy i ve třídě.
Také slyšíte ty otázky, když zadáte dětem úkol: „Vezmi si modrou pastelku a podtrhni podstatná jména“, „Můžu si vzít červenou?“, „A můžu to zakroužkovat?“ či: „Můžu se jít napít?“.
Občas je těžké být dobrá učitelka, že? Co dělat, když pohár přeteče, se můžeme inspirovat tady.
A jak na oázu klidu a míru?
Existuje hned několik cest. Stačí, když si každá vybereme tu svou.
Jedna vede přímo přes třídní klima. Pomocí klima a atmosféry eliminujeme konflikty, stres, nejistotu a rizikové chování ve třídách. A naopak podporujeme pocit bezpečí, jistoty a úspěchu. A zároveň podpoříme dnes tolik omílaný wellbeing.

Jak zjistíme, jaké klima panuje u nás ve třídě?
Začneme diagnostikou třídního kolektivu. Můžeme děti pozorovat v různých situacích nebo využíváme standardizované metody (například: koláčový graf).
Výborný je koláč radosti z MŠMT.
Žáci tvoří koláčový graf. Zadáme dětem maximální počet barev, ale také to můžeme nechat čistě na nich. A žáci vyplní do jednotlivých políček cokoli, co jim dělá radost. (viz obrázek)

Pár tipů, co může udělat dobrá učitelka
Ranní kruhy
Abychom vytvořili nebo udrželi pozitivní atmosféru ve třídě, používáme metodu pravidelných třídních kruhů. V kruzích prohlubujeme důvěru, vzájemně se s žáky poznáváme. Díky pravidelnosti udržujeme pocit bezpečí.
Žáci se zde nemusí bát vyjádřit své obavy a názor. Můžeme vyřešit pocity nespravedlnosti a konflikty. Je zde prostor pro komunikaci, kterou se společně učíme rozvíjet. Třídní kruhy jsou velmi efektivní metoda, jak se s dětmi seznamujeme a udržujeme vzájemné vztahy.
Hry podporující soudržnost kolektivu
Sedneme si do kruhu a povídáme si o tom, kdo s čím potřebuje pomoci. Na tuto činnost už potřebujeme důvěru v kolektivu. Když se přihlásí žák s žádostí o pomoc, např. se zvládnutím učiva, prosbou o radu s referátem apod., hledáme v kruhu pomocníka.
Co mám na tobě rád
Žáci si přilepí na záda papír alespoň o velikosti A5 a navzájem píší, co mají na konkrétním spolužákovi rádi. Potřebujeme ohlídat, aby ani jeden žák neměl prázdný lísteček. A zdůrazníme, že píšeme pouze pozitivní věci a vlastnosti.
Aktivita s jablkem
Obrovský AHA efekt umí obyčejné jablko nebo spíše dvě. Na první pohled vidíme, jak to dopadne, když se k někomu chováme ošklivě a co s námi dělá sdílení pozitivních zkušeností. (Video k aktivitě)
Formativně k lepšímu klima
Přirozeně pozitivní klima třídy podpoříme formativním vyučováním. Metody formativního učení nás provedou cestou komunikace a pomůžou nám v začátcích práce s chybou, s vrstevnickým učením či individuální podporou dětí.
Jak pracovat s emocemi?
Žáky velice baví přirovnávat své pocity k obrázkům a fotkám. Následně pak vysvětlí, co jim daný obrázek evokuje a proč si zvolili právě ten.

Je to jako s přípravou na pád letadla. Nejprve se musíme postarat o sebe, abychom mohli pomoci ostatním (v našem případě dětem).
Dobrá učitelka se o sebe stará, zajímá ji názor dětí a nechává je, aby si náhled utvořily sami. Sebevzdělává se a reflektuje svou práci, nebojí se vykročení z komfortní zóny a umí se poučit z vlastních chyb.
Sečteno a podtrženo, pokud přemýšlíte nad tím, zda-li jste dobrá učitelka… tak pravděpodobně jste (protože vám to není lhostejné). 🙂

