Jak být dobrá učitelka?

Dobrá učitelka není nadčlověk, který ráno vstane nabitý energií, celý den se usmívá, všechno chápe, vyrábí pomůcky, jezdí s dětmi na výlety, zařizuje Erasmus, píše IVP…že toho určitě ještě spoustu vymyslíme? Dobrá učitelka je hlavně člověk, který je v pohodě a má energii v práci i soukromém životě. 

Cesta dobré učitelky aneb jak se nezbláznit

Je „MOJE“ cesta. Vyberme si svou vlastní cestu. Řekněme si, v čem jsme dobré, co nám jde a zároveň nás naplňuje. Co nám v práci dělá radost? A na to se soustřeďme. Vyberme si styl výuky, ve kterém se cítíme pohodlně. 

Poznejme sami sebe 

  • Je škola, ve které pracuji místo, kde se mohu realizovat?
  • Má vedení stejný pohled na vzdělávání jako já?
  • Máme s kolegy stejný cíl?
  • Co mi chybí, abych byla spokojená?
  • Co potřebuji, abych se těšila do práce?
  • S jakým pocitem ráno vstávám a vracím se domů?

V odpočinku je síla

Když se cítíme dobře, dokážeme adekvátně reagovat na nepředvídatelné, ale i stále dokola opakující se situace. Například: Tomáš už po páté za sebou spadne během hodiny ze židle; zase na mě vyšlo suplování; holky se hádají…

To jsou běžné situace, které zažíváme každý den, ale pokaždé jsme schopné reagovat jinak. Je to úplně normální. Ovlivňuje nás míra vyčerpání, kvalita a délka spánku, a úroveň dlouhodobé atmosféry mezi kolegy i ve třídě. 

Také slyšíte ty otázky, když zadáte dětem úkol: „Vezmi si modrou pastelku a podtrhni podstatná jména“, „Můžu si vzít červenou?“, „A můžu to zakroužkovat?“ či: „Můžu se jít napít?“.

Občas je těžké být dobrá učitelka, že? Co dělat, když pohár přeteče, se můžeme inspirovat tady.

A jak na oázu klidu a míru?

Existuje hned několik cest. Stačí, když si každá vybereme tu svou. 

Jedna vede přímo přes třídní klima. Pomocí klima a atmosféry eliminujeme konflikty, stres, nejistotu a rizikové chování ve třídách. A naopak podporujeme pocit bezpečí, jistoty a úspěchu. A zároveň podpoříme dnes tolik omílaný wellbeing.

Jak zjistíme, jaké klima panuje u nás ve třídě?

Začneme diagnostikou třídního kolektivu. Můžeme děti pozorovat v různých situacích nebo využíváme standardizované metody (například: koláčový graf). 

Výborný je koláč radosti z MŠMT.

Žáci tvoří koláčový graf. Zadáme dětem maximální počet barev, ale také to můžeme nechat čistě na nich. A žáci vyplní do jednotlivých políček cokoli, co jim dělá radost. (viz obrázek)

Dobrá učitelka – koláč radosti

Pár tipů, co může udělat dobrá učitelka

Ranní kruhy

Abychom vytvořili nebo udrželi pozitivní atmosféru ve třídě, používáme metodu pravidelných třídních kruhů. V kruzích prohlubujeme důvěru, vzájemně se s žáky poznáváme. Díky pravidelnosti udržujeme pocit bezpečí.

Žáci se zde nemusí bát vyjádřit své obavy a názor. Můžeme vyřešit pocity nespravedlnosti a konflikty. Je zde prostor pro komunikaci, kterou se společně učíme rozvíjet. Třídní kruhy jsou velmi efektivní metoda, jak se s dětmi seznamujeme a udržujeme vzájemné vztahy.

Hry podporující soudržnost kolektivu

Sedneme si do kruhu a povídáme si o tom, kdo s čím potřebuje pomoci. Na tuto činnost už potřebujeme důvěru v kolektivu. Když se přihlásí žák s žádostí o pomoc, např. se zvládnutím učiva, prosbou o radu s referátem apod., hledáme v kruhu pomocníka

Co mám na tobě rád

Žáci si přilepí na záda papír alespoň o velikosti A5 a navzájem píší, co mají na konkrétním spolužákovi rádi. Potřebujeme ohlídat, aby ani jeden žák neměl prázdný lísteček. A zdůrazníme, že píšeme pouze pozitivní věci a vlastnosti.

Aktivita s jablkem

Obrovský AHA efekt umí obyčejné jablko nebo spíše dvě. Na první pohled vidíme, jak to dopadne, když se k někomu chováme ošklivě a co s námi dělá sdílení pozitivních zkušeností. (Video k aktivitě)

Formativně k lepšímu klima

Přirozeně pozitivní klima třídy podpoříme formativním vyučováním. Metody formativního učení nás provedou cestou komunikace a pomůžou nám v začátcích práce s chybou, s vrstevnickým učením či individuální podporou dětí.

Jak pracovat s emocemi?

Žáky velice baví přirovnávat své pocity k obrázkům a fotkám. Následně pak vysvětlí, co jim daný obrázek evokuje a proč si zvolili právě ten.

Reflexe, klima, koláč radosti
Obrázky k reflexi od dobré učitelky

Je to jako s přípravou na pád letadla. Nejprve se musíme postarat o sebe, abychom mohli pomoci ostatním (v našem případě dětem).

Dobrá učitelka se o sebe stará, zajímá ji názor dětí a nechává je, aby si náhled utvořily sami. Sebevzdělává se a reflektuje svou práci, nebojí se vykročení z komfortní zóny a umí se poučit z vlastních chyb.

Sečteno a podtrženo, pokud přemýšlíte nad tím, zda-li jste dobrá učitelka… tak pravděpodobně jste (protože vám to není lhostejné). 🙂

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *